54° 11' 34"N 19° 23' 3"E
55 232 67 20
jachtklub@jachtklub.elblag.pl

SAMOUCZEK ŻEGLARSKI

Samouczek żeglarski to baza wiedzy dla żeglarzy naszej szkółki żeglarskiej

Działy wiedzy żeglarskiej:

  1. Budowa jachtu Optimist i Laser Pico
  2. Meteorologia
  3. Technika żeglowania
  4. Przepisy prawa drogi i przepisy regatowe

Budowa jachtu

Budowa Lasera Pico

Budowa Laser Pico
Kokpit lasera Pico
Sklarowany gotowy do żeglowania Laser Pico
Icek na foku Lasera Pico

Działanie icków
Podczas żeglowania na wiatr i prawidłowo wybranym foku jeżeli nawietrzny icek zaczyna wirować żeglujemy za ostro. Jeżeli z kolei zawietrzny icek zaczyna wirować żeglujemy za pełno. Najszybciej żeglujemy wtedy gdy dwa icki układają się równolegle do powierzchni foka. Wtedy osiągamy maksymalny ciąg na żaglach.

Budowa Optimista

Meteorologia

Cyrkulacja powietrza na powierzchni Ziemi

Cyrkulacja powietrza na powierzchni ziemi

Przepływ powietrza w układach barycznych

Cyrkulacja powietrza w w układach barycznych przy powierzchni. Na półkuli północnej w wyżu powietrze opada i wiruje zgodnie z ruchem wskazówek zegara (bezchmurne niebo słoneczna pogoda) a w niżu powietrze unosi się i wiruje przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (powstają chmury i występują opady atmosferyczne)

Wpływ brzegu na kierunek i prędkość wiatru

W pobliżu brzegu wiatr zmienia swoją prędkość i kierunek. W pływ przeszkody stojącej na brzegu to 30 x wysokość obiektu liczona w metrach. Na przykład jeżeli jeżeli budynek stojący przy brzegu ma wysokość 10m to jego wpływ na wiatr rozciąga się na odległość 300 m

Wpływ brzegu na kierunek i predkość wiatru

Bryza morska

Bryza morska powstaje w wyniku różnicy temperatur pomiędzy lądem a morzem. Jest to wiatr wiejący w porze dziennej od morza w kierunku lądu (Bryza dzienna)a w nocy z lądu w kierunki morza (Bryza nocna)

Bryza dzienna
Bryza nocna